HAMVAS BÉLA
TABULA SMARAGDINA
Nem gyanútlanság, hanem rosszhiszeműség lenne, ha valaki a Tabula Smaragdinát a XX. század közepén oly értelemben kísérelné meg magyarázni, ahogy azt bizonytalan néhány ezer évvel ezelőtt szerzője értette és leírta. A Tabula Smaragdina az őskori hagyomány nagy és jellegzetes műve. Keletkezése óta a hagyomány korszaka lezárult, az emberiség a történet korszakába lépett, és minden jel arra vall, hogy a történeti korszak is vége felé tart. Ami e hermetikus alapmű korhű és filológiailag hiteles magyarázatát lehetetlenné teszi, nem az, hogy attól bennünket néhány ezer év, hanem hogy két világkorszak választ el.
Persze ez nemcsak
a Tabula Smaragdinára érvényes. Vonatkozik az archaikus kor minden hasonló
művére, a kínai, a hindu, az egyiptomi, a héber, a görög hagyomány minden
fennmaradt sorára, sőt festett és faragott és épített művére. A filológia és a
kommentár nem lehet tisztességes, ha az ember nem azzal kezdi, hogy e korszakok
között levő fundamentális különbséget tudomásul kell venni.
Az őskori műveket kommentálni mégis nemcsak gondolatilag érdekes, hanem azokat -
különösen most - a történeti korszak végével újra kommentálni kell. Kell pedig
azért, mert éppen ma semmi sem látszik fontosabbnak, mint a korszakok
gondolkodását egymáson lemérni. Tárgyilagosabb mérték, mint a mai gondolkodástól
- ha nem is tökéletesen távolálló - de alapvetően különböző archaikus gondolat,
nincs. Amire szükség van, nem is filológiai kommentár, hanem oly mérték, amely a
két gondolkodást megkülönbözteti, hogy a kettő egységét meg tudja teremteni. A
Tabula Smaragdina világa számunkra helyreállíthatatlanul elmúlt. Ahogy elmúlt a
Tao-te king és HÉRAKLEITOSZ, a Mahabharáta és AISZKHÜLOSZ világa. Különös
naivitás kell ahhoz, hogy az ember a művek restaurációjában hinni tudjon. A
szcientifikus filológia ma részben még ebből a hiszékenységből él. Az őskor
művei azonban mindinkább az idő túlsó feléről való atmoszférájukkal egyedülálló
módon alkalmasak arra, hogy ösztönzéseikkel és gondolataikkal azt, ami bennünk
rejtett, kibontsa, ahogy a modern fizika és geometria önmagát PTOLEMAIOSZ-on és
EUKLEIDÉSZ-en, a matematika önmagát PÜTHAGORASZ-on tudja mérni, a kémia az
alkímia gondolatain tudatosítja önmagát.
NIETZSCHE is Apollón és Dionüszosz orfikus isteneinek neveit veszi elő, hogy
korunk döntő feszültségeit megértse. A történet előtti és történet utáni korok
affinitása, úgy látszik, tény. Amit a szcientifikus filológia az affinitásról
tudomást nem szerezve és önmagát objektív eredmények látszatával hitegetve
csinál, merő ismeretszerzés. De nem ismeretekre, hanem tudásra van szükség.
A Tabula Smaragdina latin nyelven maradt fenn. Egyesek szerint görög szövege is
volt, de elveszett. Mások szerint a Tabula Smaragdinát eredetileg is latinul
fogalmazták. Ennek a feltevésnek a szövegben levő görög szavak ellentmondanak. A
Tabula Smaragdina tizenhárom mondat. Szerzője a szöveg szerint HERMÉSZ
TRISZMEGISZTOSZ (háromszor legnagyobb Hermész). Hermész nevét a gnosztikus és
alexandriai iratok jól ismerik. A legvalószínűbb hipotézis, hogy egyiptomi
származású ember volt, bár a név nem személynév, hanem úgynevezett beavatási
fokozat. Lehet, hogy Toth volt, Toth pedig az egyiptomi leviták magas kasztja,
mint Iránban a Zarathusztra, vagy Indiában a risi. Ma úgy mondanánk, hogy mester
volt. Kora bizonytalan. Vannak, akik keletkezését az özönvíz után az első
generáció idejére teszik, de nem tudni, hogy Kr.e. 8000-ben, vagy Kr. e.
12000-ben történt özönvízre gondolnak-e. HERMÉSZ TRISZMEGISZTOSZ tekintélye igen
nagy volt. Felőle még az egyházatyák is különös tisztelettel beszélnek.
Az alexandriai korból HERMÉSZ TRISZMEGISZTOSZ neve alatt egész sereg, főként
dialogizált értekezés maradt fenn. A gyűjtemény általában a Corpus Hermeticum
neve alatt ismeretes. Ezek az értekezések - ha töredékesek is - világosan
jelzik, hogy valamely beavatás oktató művei. Túlnyomó részük inkább kései
gnosztikus iratnak látszik, könnyen feltételezhető, hogy itt nem magáról Hermész
személyes tanításáról, inkább a hermetikus hagyományba való beavatásról van szó.
A Corpus Hermeticumban csak néhány mű van, amely a konvencionális katekizmus
stílusnál magasabb nyelvet használ, s e művek gondolatainak folyamatos jelenléte
különböző szerzőknél úgyszólván a mai napig követhető. Ezek az értekezések,
főként a negyedik (az úgynevezett szent beszéd) és a tizenhatodik (Ammonhoz), a
többitől már tömörségüknél fogva is különböznek, sok tekintetben a gnóziszt, az
orfikát, a Kabalát és az egyiptomi hagyományt kötik össze, ma már meg nem
állapítható módon szintetikusan, vagy mindössze szinkretikusan. Gondolataik az
egyházatyák műveit is át- meg áthatják, ORIGENÉSZ-ét és ALEXANDRIAI KELEMEN-ét
éppen úgy, mint NIZZAI és NAZZIÁNI GERGELY-ét, DIONÜSZOSZ AREOPAGITÁ-ét és
MAXIMUS CONFESSOR-ét. Később e gondolatok az alkímián kívül a középkori
misztikusoknál élnek tovább. BÖHME, SAINT-MARTIN, OETINGER, SCEUS, BAADER,
MOLITOR gondolatvilága egész SZOLOVJEV-ig, BERGYAJEV-ig és BULGAKOV-ig a
legkönnyebben innen érthető.
A hermetikus művek a hellenisztikus Alexandriából kelet felé is elterjedtek, és
Európába bizonyos megfogalmazások az araboktól kerültek át. Vannak, akik az
egész alkímiát arab eredetűnek mondják. Ez a feltevés ilyen mereven egészen
biztosan hamis. A hermetika olyan hagyomány, amelyen amíg a középkorban Európába
került, sok iskola dolgozott. Abban az alakjában például ahogy PARACELSUS-nál,
vagy BÖHMÉ-nél felmerül, az eredeti egyiptomi és későbbi görög orfikus,
püthagoreus és kabalista és arab elemeket meg különböztetni már teljesen
lehetetlen. Olyan formájában pedig, ahogy SAINT-MARTIN után jelenik meg, az
egész őskori hagyománynak csaknem tudatos egyesítési kísérlete.
TABULA SMARAGDINA
1. Verum, sine mendatio, certum et verissimum - való, hazugság nélkül,
biztos és igaz.
2. Quod est inferius, est sicut quod est superius, et quod est superius
est sicut quod est inferius ad perpetranda miracula rei unius - ami lent van, az
megfelel annak, ami fent van, és ami fent van, az megfelel annak, ami lent van,
hogy az egyetlen varázslatának műveletét végrehajtsd.
3. Et sicut omnes res fuerunt ab uno, meditatione unius: sic omnes res
natae fuerunt ab hac una re, adaptatione - ahogy minden dolog az egyből
származik, az egyetlen gondolatból, a természetben minden dolog átvitellel az
egyből keletkezett.
4. Pater eius est Sol, mater eius Luna, portavit illud ventus in ventre
suo, nutrix eius terra est - atyja a Nap, anyja a Hold, a Szél hordozta méhében,
a Föld táplálta.
5. Pater omnis thelesmi totius mundi est hic - ő a théleszma, az egész
világ nemzője.
6. Vis eius integra est, si versa fuerit in terram - ereje tökéletes, ha
a földbe visszafordul.
7. Separabis terram ab igne, subtile a spisso, suaviter, cum magno
ingenio - válaszd el a Tüzet a Földtől, a könnyűt a nehéztől, tudással,
szenvedéllyel.
8. Ascendit a terra in coelum, iterumque descendit in terram et recipit
vim superiorum et inferiorum. Sic habebis gloriam totius mundi. Ideo fugiat a te
omnis obscuratis - a földről az égbe emelkedik, aztán ismét a földre leszáll, a
felső és az alsó erőket magába szívja. Az uralmat az egész világ fölött így
nyered el. E perctől fogva előled minden sötétség kitér.
9. Hic est totius fortitudinis fortitudo fortis. Quia vincit omnem rem
subtilem, omnemque solidam penetrabif - minden erőben ez az erő ereje, mert a
finomat és a nehezet áthatja.
10. Sic mundus cratus est - a világot így teremtették.
11. Hinc adaptationes erunt mirabiles, quarum modus est hic - ez az
átvitel varázslata, és ennek ez a módja.
12. Itaque vocatus sum Hermes Trismegistos, habens tres partes
philosophiae totius mundi - ezért hívnak Hermész Triszmegisztosznak, mert a
világegyetem tudásának mindhárom része az enyém.
13. Completum est quod dixi de operatio solis - amit a Nap műveleteiről
mondtam, befejeztem.
AZ ARAB VÁLTOZAT
1. Való, való, nincs benne kétség, biztos, megbízható.
2. Íme, ami fent van, alulról jön, ami lent van felülről. Az Egy műve a
varázslat.
3. Ebből az Egyből egyetlen művelettel minden létező így keletkezett.
4. Apja a Nap, anyja a Hold, a Szél hordozta méhében, a Föld táplálta.
5. Ő a varázslat nemzője, őrzője, ereje tökéletes, a fények élesztője.
6. Tűz, amely földdé válik.
7. Válaszd el a tüzet a földtől, a könnyűt a nehéztől, vigyázva, mesteri
kézzel.
8. A földről az égbe száll, úrrá lesz a fény fölött, s ismét leszáll a
földre. Megszerzi a felső és az alsó erőket. Így lesz úrrá afölött, ami fent
van, s ami lent. Mert veled van a fények fénye, s ezért a sötétség előled kitér.
9. Az erők erejével leszel úrrá a finom fölött, és hatolsz be a nehézbe.
10. Olyan ez, mint a világ teremtése.
11. Az ilyen tett varázslat, és ez a módja.
12. Ezért neveztek Háromszor Nagy Hermésznek.
13. Amit a Nap műveleteiről mondtam, befejeztem.
Gabir ibn Khajjam
(Al Gabir)
A Tabula Smaragdina mondanivalója a következő. Ha az ember az Egy varázslatának
műveletét végre akarja hajtani, műveletéhez az, ami lent van és ami fent van,
egymásnak megfelel. Mert ahogy minden dolog az Egy gondolatából származik, úgy a
természetben is - átvitellel ugyan, de - minden az Egyből keletkezett.
Hogyan származott és hogyan keletkezett?
Nemzője a Nap. Anyja a Hold. Méhében a Levegő hordozta és a Föld táplálta. Mert
ő (a théleszma) az egész világ nemzője. Ereje a legmagasabb fokra akkor lép, ha
a földre ér és onnan visszafordul. Ez pedig a művelet teóriája, mondjuk, ez volt
az ismeretelmélet.
Most következik a gyakorlati útbaigazítás. Mit kell tenni? A tüzeset a földtől
és a könnyűt a nehéztől el kell választani. Az elválasztásban a tudás éppen
olyan fontos, mint a szenvedély. Megkülönböztetni és megkülönböztetni. Ez a
legfontosabb.
E művelet közepette (a théleszma) fölemelkedik, aztán leszáll, hogy a felső és
az alsó erőket is magába szívja. Ilyen módon az ember a dolgok fölött levő
hatalmat elnyeri. A sötétség pedig eloszlik. Az ember oly hatalom birtokába jut,
amely a légneműt is megfoghatóvá és legyőzhetővé teszi, a nehéz anyagot pedig
áthatja.
A világot ilyen módon teremtették és ez az átvitel módja is. Mindez
tulajdonképpen nem egyéb, mint a Nap művelete.
PARACELSUS a Tabula Smaragdinához azt a megjegyzést fűzi, hogy a tizenhárom
mondat az az univerzális recept, amely szerint a dolgok természetes, vagy
tökéletes állapotukba helyezhetők. Különbség a földi, ásványi, növényi, állati,
lelki, szellemi körök között nincs, mindegyikre egyaránt alkalmazható.
A legeslegelső gondolat, amit meg kell érteni, hogy mit jelent az Egy
varázslatának műveletét végrehajtani. (Az arab szöveg szerint: Az Egy művelete a
varázslat. PARACELSUS: auszurichten die Wunder eines einzigen Dinges. Ad
perpetranda miracula rei unius.)
Ez a művelet:
1. Az embert a dolgok fölött való hatalomhoz juttatja.
2. A világot is ilyen módon teremtették.
3. Tulajdonképpen nem egyéb, mint a Nap művelete.
Akármilyen nehéz is legyen megtanulni és gyakorolni, érdemes. A dolgok fölött
való hatalmat ígéri (nem az önkényt!). A légnemű legyőzhetővé lesz (az ember
repül!) és a nehéz anyag átlátszóvá (mint a röntgensugarakkal). Az arab szöveg
azt mondja: olyan ez, mint a világ teremtése.
Hogyan kell kezdeni? Úgy, hogy az ember megkülönböztet. A könnyűt a nehéztől
elválasztja. A példa mindjárt világosságot fog teremteni: Pál Apostol azt írja,
hogy az ember élhet test szerint és szellem szerint. Ugyanő más helyen hármas
megkülönböztetést tesz, testi, lelki és szellemi között. Szarkikosz, pszükhikosz,
pneumatikosz. És ugyancsak PÁL a természeti és a szellemi ember
megkülönböztetését tanította.
A Tabula Smaragdinában az elválasztást ilyen módon kell értelmezni. Ez a belső
chemia alapművelete: megkülönböztetni. A dolgokat egymástól elválasztani és
azokat külön tartani és azokat elnevezni és külön-külön azokat megismerni. Az
első lépés a tüzes és a földes elemek megkülönböztetése. Testemben - mondja PÁL
- más törvényt látok, amely ellen értelmem szembefordul.
Amit tehát a Tabula Smaragdina tanít, az a belső chemia analitikus módszere.
Egyfajta beavatás, amely szerint az ember a dolgokat, de elsősorban önmagát,
mint Paracelsus mondja, a tökéletesség állapotába helyezheti. Olyan
transzmutáció (átváltozás), amely minden létezőre alkalmazható.
Mi ennek az átvalósulásnak ismertetője? Az, hogy pontosan olyan, mint amilyet a
Nap végez, amikor világosságával és melegével és sugarainak egyéb életkeltő
tulajdonságaival életet fakaszt és nevel. Senkinek se jusson eszébe ezt a
hasonlatot elcsépelt metaforának tartani. A szellem és a Nap műveletei között
analógia van, s az analógia nem hasonlat, hanem egyfajta logika. Erről még éppen
eleget lesz szó.
A Tabula Smaragdina azt mondja, hogy ugyanazt a sugárzó, életfakasztó meleg
világosságot, amellyel a Nap a természetet elárasztja, az ember önmagában
megvalósíthatja és azt a sugárzást életének tartalmává teheti. De ugyanezzel a
sugárzással a dolgokat is áthathatja. Ez a művelet az, amit később alkímiának
neveztek el. Aranycsinálásnak azért mondják, mert az arany a Napnak megfelelő
fém és amikor az ember önmagát fénnyel és meleggel itatja át, önmagát Nappá,
vagyis arannyá változtatja.
Az alkímia azt mondja, hogy a lények és a dolgok meg- és átváltoztathatók. Annál
is inkább, mert ahogy a lények és a dolgok itt a földön élnek, az nem is
természetes, nem is tökéletes.
De van olyan eljárás, amellyel az ember önmagát a tökéletességbe helyezheti, és
ez az eljárás ugyanaz, mint amellyel a dolgokat is tökéletessé teheti. Az
alkímia az a tudás, mely a tulajdonságok és az elemek megváltoztathatóságát
tanítja oly módon, hogy abból indul ki: a környező jelen világ nem az eredeti
természet, hanem annak elrontott alakja. Ezt a romlást ki kell küszöbölni és az
eredeti természetet helyre kell állítani. Az analógia nyelvén ezt úgy fejezték
ki, hogy az elemeket arannyá lehet változtatni.
A Tabula Smaragdina ezek szerint nem egyéb, mint annak a műveletnek receptje,
amely szerint a világ (ember, tulajdonság, dolog, elem, fém, stb.) eredeti és
valódi állapotába visszahelyezhető. Ilyen művelet van. A művelet tulajdonképpen
és végeredményben egyetlen mondatban kifejezhető. Esetleg egyetlen képletben.
Ezt a képletet az alkímia az analógia nyelvén a Bölcsek kövének nevezi. Kőnek
nevezi azért, mert ez minden egyéb gondolat és művelet fundamentális alapja.
Forrás: Dobogó Magyar Mitikus Történelem honlapja