Pusztai Zoltán
Egyébiránt
egyébiránt a keresztpánt (kezdte a kenetteljes,
cseppet sem szívderítő mondandót, az alaphangot
a mihez tartás végett leütve, pünkösd hétfőn az öntelt,
csokornyakkendős mikiegér: a Magtalanító
Antiturános Amnézia nyakigláb agykutatója, elnöke)
Bizáncban készült, az abroncs pediglen göröghonban,
a korona tehát (ha jól emlékszem a szent
jelző nélkül csak így, naturálisan említve
került a dicstelen szófüzérbe, nem úgy, mint alany:
csak tárgy) két részből áll, s hogy Dukasz Mihály
beteges tekintete, rémképe helyén eredetileg mi volt,
az persze nem világlott fel, nem jött elő fél percre se
(tekintettel a bábkormányrendeletben javallott
következő, közeli roncsolásmentes hentesmunkára,
áltudományos anyagvizsgálatra tán) a beköszönő,
fellengzős, fergeteges (agyafúrt) felvezető beszédben,
mit odakint szirén(a)szó, patazaj, profán pánsíp kísért -
mondhatni szokás szerint, (gyalázat oda, szégyen
ide) mint aki zártosztály lakója, nem tudni mikortól,
mióta már: ünneprontó, további zavaros szóáradat
alatt kaparta körmöm a karfát, a vakolatot, s a folt
(bojtos farkú fegyőrdög sejthette talán miért)
önelégülten hízott a képernyőn közben tovább,
s kaptam mi járt: várva-várt bölcsek köve helyett
szemembe szálkát és port: az örökös hadakozást
elunva végül a magyarok (harmadik személyben
fogalmazódott a körmönfont tévhitvallás a képen)
végül a szeretet mellett döntöttek, törtek pogányként
pálcát, mondta a filmrendezőből képviselővé lett,
átvedlett kobold, kimondva, kimondatlanul is
arra utalva, célozva, hogy: eleink gyülevész hada,
hordája, a nagybetűs EURÓPA (ami még akkoriban
sehol se volt) szívébe férkőzött (vad)idegen elemként,
úton, útfélen, mi módon fosztogatott, gyilkolt, rabolt -
és persze mindezt: vagyishogy vagyunk még,
(hunok csak akkor, ha kutyabőrökben kalandozó
barbárokról lehet fecsegni folyton) a Rómából áradó
áldásnak, kegyelemnek köszönheti, aki a latinoktól,
s ki tudja ki mindenkitől kölcsönzött nyelvet beszélve,
(jövevényszavakkal ajkán) kérhet a karperechez,
kilincshez, lánchoz (csernobili, mutáns biórobot:
macskabajszú, doromboló molylepke füle tövét
vakarva rémálmában a mában) fegyencként
szolgalelkűen: kapcarongyot, vattát, szidolt,
(túl)élőben, egyenes adásban zuhanva valahova,
ahova többnyire, gyakorta, egyébiránt: a janicsáros
jó szándék, páros és páratlan jeles napon magával ránt,
magamagát se kímélve, így védve hősként tőlünk a hont.
Madárnyelven
látómezőmbe ér, virágok szirmait hervasztva,
akár a tél, kérdőre von, leckéztet kioktatólag:
deresedő, torzonborz sörénnyel miért vagyok
rontója önként a jónak, lábujjhegyen,
mint habókos földönfutó, józaneszem
december tükörjegét fényezve hová oson?
szamárfüles, pecsétes papírlapok fölé
eleven kérdőjelként görbülve még: iga helyett igét,
szóbeli feleletet, a kéziratra kanyarított (oda vetett)
pár szavas lábjegyzet helyett kitől remélek én?
írva van, jobb lesz, ha elmémbe vésem mélyen:
ének és Énoch közé egyenlőségjelet szélcsendben is
hiába képzel, kit párnázott falak mögé taszít
Nakonxipán behavazott földjén az éter
harcias hangadója, és Trója mássalhangzóihoz
Turul se hoz (míg övé a szó) kötözni való,
kóchajú bohócnak olyan betűt, amit a faló
gyomrából kilábaló orientalista oda illesztene
ahova illene rég, s Heléna, Tündér Szép Ilona
igaz történetét koromsötétben lapozgató,
délibábos, bábeli toronyról, mágusokról,
Gáspárról, Menyhértről, Boldizsárról regélő
magányos lélek: nyelvére ostyát megtörve,
megosztva se remélhet, ha: Ostia kikötőjének
hátat fordítva, másféle világítótorony fényére vár,
s bár madárnyelven, de erről, amarról dalolni mer.
Manifesztum
-Szántai Lajosnak-
1. csillagösvényen, távoli galaxisok ködén át
vezérelt Hunnia tündérkertjébe lélekszikrát
a fény. halhatatlan, mint életerő
télen a hótakaró alatt rejtőző,
megbúvó magban, a remény,
hogy lángfüggönyén, hullámhegyén,
a soron következő, sokadik végítélet
előtti percnek, átsegít minket ki Van -
a törvény, amit a lét peremén
hitvány helytartó, Néró és Caligula
rokona körmöl a lapra: érvénytelen;
szent helyeket: halmokat, hegyeket
zengetve, a szeretet gyógyírt talál
a sebre, s nem ejthet foltot többé az ég
kékjén már fekete fellegeket füstölgő
gonosztevő, ha visszatér fehér lovon,
koronás királyként íjat feszítve,
akiről János apostol a Jelenések
gyöngybetűs Könyvében ír; Szikambria,
Attila városa, a Szentföldön (ahol az életfa
Orion-Nimród őrizte lombja alatt
a mindenség szíve dobog) oltalmunkra
tejútfehér sziklákból, kövekből, ha felépül
újra: szabadon szárnyalhat szavunk, a menny
tükörképét igézve e földre vissza, akár a nyíl.
2. nyilvánvaló, (jeles és zárójeles napok
múltával, ráncokkal homlokomon) mit rejt
a szó: Nílus, s hogy vaskori világ Atlaszt
lapozva, miért, s mivégre nem találom a Don
eredeti nevét a papírlapon, tiltott mezőre érve,
gyakorlott rejtvényfejtőnek immáron
az is könnyű feladvány rég - közeli tájakon,
a teremtés körtemplomában várva a pirkadatra,
maradva inkább a Duna ölelte magaslaton:
Noé hegyén írom hát holdfényben inkább
a verset, mintsem, hogy máshol keressem
(orromra hagymakupolás tornyok tövében
növesztve jégcsapot, vagy sivatagi viharban
bolyongva skorpiók célpontjaként, forró
homoktól vakon) Isten tekintetét, az aranyló
fénysugarakkal közelgő, kelő Napot,
s hol Árpád, mint szakrális fejedelem
emeli győzedelmesen, széttörhetetlen,
örökös egységet hirdetve kardját, miért is ne
lehetne elködlő rémképeket, félelmek útveszőit
felejtve, hinni a földhöz ragadt, anyagi léten
túlmutató iránytű jelölte mederben hullámzó
életvizében, s abban, hogy múlt, jelen, jövő,
és mindaz mi ezer darabra hull, idővel egy lesz
megint - visszahúzódik, kiárad, miként tenger,
időben, térben: a Teremtő végtelen szeretete.
Pünkösdi rózsafüzér
-hitvesemnek, Katalinnak-
Isten, ha Van (márpedig miként ne lenne,
ha betölti fénye a földet, s eget) világokat
teremtve jelen van mindenütt:
szent lelke füvekben, fákban,
sziklában, harangszavában,
tavak tükrében, virágok kelyhében él,
s a mindenség megannyi ismert
és ismeretlen sarkában, szegletében,
szellőben, villámokban, viharos szélben,
madarak énekében, benned és bennem,
s ahol a végtelenben az idők végén
és kezdetén fénytest a fénytestet kisérve,
örökzöld rétre, színarany mezőre ér.
Isten, ha Van ( márpedig hogy is ne lenne,
ha körkeresztet rajzolva faággal télen
a hóba, s piros pünkösd napján,
a templomból hazafelé pünkösdirózsa
lehajló agáról szakítva leveleket,
kedvemet deríti, s érzem: szeret)
olyan lehet, vagy szebb is talán,
mint virágszirommal behintett oltár
fölött az ostya, mint napkeleti mágusokra
mosolygó ma születtet, ártatlan bárány,
mint bölcső ringatta bölcs,
ki vállán hordozva a keresztnek
becézett feszületet: ajkára szitkozódó,
káromló szavakat nem vesz soha,
mivel hogy jó, mint földi és égi folyó.
Isten ha Van (márpedig miként ne lenne,
ha élet a fény nélkül nincs) angyali dallam
a kimondhatatlan szavakban, s hangtalan
imában, fohászban égi ige, mivel hogy jó,
mint földi és égi folyó: Isten a Mindenható.
Táltos dal
Első királya a kerek világnak,
fénylő csillag az égen,
hunok és magyarok téged várnak
íjat feszítve régen.
Szelek szárnyán suhan a szép szó,
gyorsan akár a nyíl -
Jó Nimród te mutass utat
legyen a szavad örömhír.
Mutasson utat égi jel,
jöjjön el újra az aranykor,
a szkíták aranya: fénye a Napnak
minden gondolatból
űzze el az éjszaka fekete fellegét,
táltos lovon a hajnal
hírnöke hozza az élet vizét,
ne legyen űzött vad a magyar.
Égi hazából, távoli kertből,
Tündér Ilona kék köpenyét
terítse ránk, és óvjon a bajtól
a Magyarok Istene ha jön a sötét.
A dobok hangja, mint jó paripa,
vigyen ma minket a mennybe:
szikrát parazsat lobogó lángot
kapjon a magyarok lelke!
Nimród, Atilla, Szent László,
Turul vérből való
szentek serege
a sebekre gyógyírt
tőletek remél a nemzet,
reményünket igaz hitünket
Égi Királynőnk veszni ne engedd.
A dobok hangja, mint jó paripa,
vigyen ma minket a mennybe:
szikrát parazsat lobogó lángot
kapjon a magyarok lelke!
Varázsima
Tündérek hona,
virágoskert vala
Pannónia,
Hunnia valaha
és körtemploma a fénynek;
rontás elleni varázsima
ma végveszélyben az ének.
A lélek, mint hó lepte ágon
szél tépte tollú madár,
úgy didereg,
a trianoni sebek
stigmájától e táj
búcsúzna már,
de gyógyír még
nincs az ég alatt semerre -
zúdul, akár a sárlavina
az új Heródesek hadserege.
Napba Öltözött Asszony,
Magyarok Nagyasszonya,
Csíksomlyó szent hegyéről
sólyomszárnyon a varázsima
hajnalban hozzád száll,
jó királyra várva,
szent nevedet áldva
csodát a magyar
Tőled remél,
Babba Mária
vezércsillaga
a Nemzetnek Te legyél.
Te legyél nekünk a fényes Nap,
Regina Hungária, legyél a Hold
ezüstkorongja, ha eljön az éjszaka.
Rontás elleni varázsima
ma végveszélyben az ének,
jó királyt küldj Babba Mária
e sokat szenvedett népnek,
olyant, ki égi igét
és mennyei törvényt hirdet,
aki a Szent Koronával koronázva
megóv a rontástól minket.
Visszabeszéd (farsangi előzetes)
hangomat jogellenesen hallattam,
nem csoda hát, hogy szálkát és kukoricát
számlált a félhomályban térdem e dalban,
s hogy foghegyről kaptam: hogyan jövök
ahhoz, hogy egyáltalán akármi, bármi
szikrányi szavam legyen a nevem, ha kuss,
(kézenfekvőnek tűnt, kusitákról valószinűleg
halovány dicsérő szó se lesz) és amúgy is más
papírt kíván a rovásírás
-
hiba, ha látványosan
ágaskodik tövis karcolta versből a vessző,
fülsértő, halotti csendből (!) a felkiáltójel,
akár a szög, s főleg, ha vért köhögni merészel
a keresztkérdésre (mi az, hogy magyar?)
falfehéren a farsangi lapra, akinek lapot se
osztottak bizonyos magaslatokban még,
és nem jelenik meg nagypénteken az élet
forrását bizánci méreggel mételyező folyóirat
divatos hasábjain olyasmi verslábakon soha,
fél sora se, miben is íjat szkíták helyett
(veszett ügy előjele, ha túlontúl meditatív
az ív) célzóvizet kortyolva például Ámor
feszít, s marcipán szivek tükrében terelget
bárányfelhőket, távol a céllövölde novemberi,
vérpiros fogószinpadától föl és alá a szél,
ezüstös foncsor fölött fodrozva brüsszeli
felszint és csipkét, időmértékesen,
mint bölcsőnek címkézet, tépett röpcédulákkal
behintett ravatalon halottkém fakó angyalhajat,
hol égi eredetet, égi igét tagadva harsog
naponta szedett-vedett szavakról estimesét
a Tudatszűkítő Intézet frontembere,
s nyelvét a sok ezer éves jelekre Tordoson,
Tatárlakán kaméleonként ölti (míg áporodott
szagot leplez a kölni) a hamiskás sakálvokál,
és laboredénnyel kezében kollaborál ez és amaz,
díjazva hasonszőrűt: hiénát, ölebet, veszett kutyát,
míg túlélőt védőbeszédnek álcázott vád
vezényel sötét sarokba hajnaltól napestig itt,
ha túlontúl magyaros húrokon pendít ma dalt,
s ha nem hajlandó, miként azt kérték: kihalni még,
jövőbe olvadó jégtáblán evezve, őssejtekig,
vérig sebezve se, és nem hajlik gerince, akár a nád.
Krónika
Pap Gábornak
Attila, Róma falai alatt, angyali üzenetet
kapott. Európa, (mit így illik nevezni,
mi akkor még sehol se volt) örömlányok,
pénzváltók, rabszolgatartók bölcsője, fészke:
azóta hőssé lett vandáloknak hódolva hullott
csak térdre, s köszönetet, esengve azóta se
rebegett annak, ki ingyenkegyelmet osztva,
nem rombolta a pokol tornácát porig.
Tagadhatatlan: (időmértékes verslábakon
szökellve, latinos dicshimnuszt zselatinos hajú
ámokfutó tógában táncoló hordáról hiába zeng)
e mostani, civilizációnak becézett, csúfolt
falanszter előfutára valaha etalonként ontotta
lépten-nyomon, gyarmatokon, harcias istenek
képmásával díszített cirkuszban bőven a vért -
Tény és való, Firenze díszeit, Szikambria
tulajdonát, a göröghonba fuvarozott torzókat
(lefűrészelt lófejet, mást) visszaperelni
életveszélyes ma - Holdvilágárokban
bolyongva, míg életfa lombja hull: Targitaosz
király kései utóda, távol a Hargita szakrális
hegyétől, e vaskorban aranyfokosra aligha lel.
Itala hajnali harmat, étele ostyafehér kenyér,
annak, ki Itáliának hátat fordítva táltos lovon
suhan, akár a szél - Mezopotámia
Duna és Tisza öntözte kertje rejti a titkot:
gazság és igazság között csupán egy isteni
értékű betű a határvonal, s szívében bosszút
tolvaj, ha forral: lopott kincsekhez égi igét
nyelvére farkasvakon tündértől hiába kér.
Lapozni lehetne tovább is persze: Jézus sebe,
hogy ne is színezze tovább már bíborvörösre
Hunnia egét napnyugtakor, s hogy ostor
és korbács se legyen többé a képen,
csak bronzból öntött szobor: farkastejet
kortyolgató ikrek a templomtorony árnyéka
előtt a kopott kövön, és túl már a képzelet
vihar rojtozta vásznán vesszen a ködbe a fény -
Apróság, mondhatná egynémely kalandor,
hogy kiradírozott néhol (imitt-amott) a lapról
egynéhány nekünk szánt üzenetet Bizánc
és Velence ügynöke, s a kétfejű keselyű
címerével pecsételt aktákat kulcsra zárt
páncélszekrényben rejtegeti előlünk ma még
e kor, mely lézerfegyvertől megolvadt megalitot,
szívcsakrát, romlatlan testet mesebeszédnek mond.
Magról, amelyből Csontváry libánusfája, királyi
cédrusa lett, amelynek angyali lombkoronáját
álmodom borongós napon, szúette aranykeretbe
este: lobogó gyertyalángnál, létem, ha lemerül,
verset ki ír? szárnyal a szó, akár a nyíl, örömhírt,
vigaszt remélve, a Magyarok Istenét szólítja,
hívja a rím és a rag, mint halkuló hattyúdal,
mely szürkületkor, végórán visszhangra vár -
Az nem lehet, hogy tükörképét a mennynek
ne lássam többé e földön soha, hogy ablaktalan
betonfalak tövében harsányan rajtam kacagjanak
kárörvendő, holdbéli halálfejek, s móresre
Heródes zsoldosa oktasson lépten-nyomon,
gomolygó ködben, haláltengely jelölte keresztúton,
hol kincs ami nincs, és jussom csak római rom.
Gizai piramisok, nílusi hajóút emléke, fénykép
a Királyok Völgyéről, hol Thébai Remete Szent Pál,
a sötétség seregét fékezve érettünk imádkozott,
ki másmilyen dimenzióban, titkos barlang
csendjében, mélyén, hová már homályos tekintet
nem hatolhat, nem érhet el, mit nem láthat avatatlan
szempár soha: gonosz erőktől oltalmaz minket ma is.
Nap és a nép, folk és a falka - vadászkalandra
jobb lesz, ha nem vár, ki madár csőréből ívelő
virágos indát (igét) metélni sosem volt rest;
szólni, növekvő hittel ki mer, mielőtt kalitka ajtaját
zárná rá megint az est, aranyat égben keressen,
igazgyöngyöt a mélyben, s ha rábukkan,
rá lel: ne kérjen tükör előtt magától bocsánatot,
akárki, bárki is próbálná szárnyát szegni szavainak.
Égessen tüzes vasakkal bőrömbe bélyeget
a végzet, (mint megannyi igaz hitű regősbe,
ősbe, pecsétgyűrővel ujján a kéz, mely levitézleni
tanított aztékot, mayát, szent könyveket hajítva
a lángok közé, s vezényelve halálsikolyhoz
örömzenét, ha feszállt a füst) iránytűt, térképet
ragadjon el tőlem ki útonállóként utamba téved:
az igaz szó gyöngy, s fénylőbb, mint harminc ezüst.
Pár ezer év, annak ki tiszta forrást keresve odáig ér,
ahol a mindenség tejútfehér körtemplomában
a Világ Világossága, az Igazság Napja ragyog,
nem több csupán egy perc; ahol a csillagok:
szentek és táltos királyok születnek,
s hol nyugodni tér a szél, vízzé a vér miért is válna?
cédrusfa koronája hirdeti lesz (feszületet bár fejsze
farag, s vakharag karót hegyez) minden, mit Isten ígér.
Kristályosul, dermed már fekete hópehelyként
halotti csendbe, (akárha sivatagban futóhomok)
imitt-amott a porig alázott, önnön magát
ismétlő, fényét és lényegét veszített lét,
de télre tavasz jön, s bár mást kürtöl világgá
fantomfélelmeket gerjesztve más, égszínkék
tintával, angyalok írják a holnapok könyvét,
s az ég: végszóra jó királyt, jó hírt küld tudom.
Irgalomra, fékeveszített, időtlenül iramló időben
többnyire az vár csupán, ki eredendő bűnről beszél,
s nem érti szavát a szeretetnek, s rettegve él,
s térdre borulva Messiást mond Jézus helyett,
nem sejtve, hogy lett a Jó, az élet vizét hozó,
mennyei Mindenható olyan, kitől is rettegni kell,
mint pokol tüzétől, mely e világon lángol csak fel -
Rémhír, hogy büntet, s hogy vérrel ír törvényt
az Úr - testvér szavunk: bor és kenyér, s hófehér,
szűztiszta hajnali Napkorong az oltár fölött az ostya,
s bár szent sólyom városa, Hierosolyma nem őrzi ma
ősi hitét, s álmomban hiába repülnék Babba Mária
szentélyét, Tündér Ilona templomát keresve Babilonba,
van még e világon hely, hol szép szóra szép szó felel.
Átkot szór fejemre olykor, máskor, mint kákán
a gordiuszi csomót bogozó bolondra, csöbörből,
vödörből hideg vizet: koholt vádat, rágalmakat zúdít
ez és amaz - szent igaz: koszorúból, virágcsokorból
magyarnak néhanap nem marad más csak a gaz,
és villa és kés között a tálon (a mélyhűtött porcelánon)
ecetes halból csupán a csontváza annak, mely olyasmi
jövőt jövendöl, mint koncepciós per előtt a csók.
Lidérc fény, múló balsejtelem, mi más is lehetne,
lenne, mit beteges elme vetít? rossz nyelvekkel,
hitetlenekkel nem perelve, kérdésre választ se várva,
bármilyen nehéz teherrel vállamon, szálegyenesen,
mint kinek vesztenivalója régóta szemernyi se,
és őrizve viharos szelekben is tovább a lángot,
és nem szisszenve, ha behegedt sebeket szakít fel
szívemen istentelen beszéd, Júdások sötét tekintete.
Attila kardja, Szent László szelídsége jelölte ösvény
legyen utam, s ha túl már a Golgotán, feltámad majd
e Nemzet (velem vagy nélkülem) szerte e csillagon
ünnep legyen, s ismerje be, szeméről hályogot törölve
szerte a nagyvilág: új élet magból sarjadhat csak,
s magyar szavak nélkül a hangzavarban, Káin kezén
Ábel kiontott vére nem sejtet egyebet, mást: romhalmot,
romlást, sokadik jégkorszak utáni újabb jégkorszakot.
Nimród, ki íját feszítve csillagösvényt őriz, égi kaput,
Atilla nyugvó helyéhez közel a Pilis Vadálló (vádló!)
köveinek csendjében, rengetegében, s az életfa
lehajló ága alatt: az idők végén és kezdetén
visszatér testet öltve, s elhozza azt, mit örökre
elveszettnek hittek sokan, amit az utolsó aranyágat
letörve, volt ki már kárörvendőn, végleg halottnak remélt,
s aminek fényétől fényévnyire dagaszt ma sarujával sarat.
.
Gáncsoskodásra, gyermeteg aknamunkára legyint a bölcs.
Yorik, itt és most idétlen térfának vélné a konspirátorok
Nakonxipánban zajló, eszement mesterkedését,
azt hogy a spirálgalaxisok karjára is bilincset
kattintana (királydinnyés homokban építve magának,
másnak: légvárat, szépségszalont) egynéhány bolond,
s hogy X Y csontvázzá csupaszítva kívánná látni a hont -
Intelmeket felejtve, nevesincs ködevők sereglenek,
Magor, s Hunor hazáját, házát rablótanyának nézve,
Rémus és Romulus utódaként - Gilgames történetét,
s Oziris testét (mit szétszabdalt Szét, az éjsötét tekintetű)
színezi ólomszürkére, hogy ne is vegyem már észre
kit rejt a mítosz, a trójai faló gyomrából lopakodó
csipetcsapat, mely amerre jár, s ahova ér: ott kiég a fű.
Óriásra, ódon varázsszavakkal ajkán (bár másként, mint
Démoszthenész) vészterhes napon, észveszejtő órák során
Ugor talán, de nem éppen jégmezőről szalajtott királyi
szkíta: igaz magyar vár, távol az ordas eszméket
terjesztő álpróféták szószékétől régóta itt, hol rizsporos
paróka, barokkos ciróka-maróka, tóga alól kivillanó
pucér fenék, léggömböt hámozók boldogtalan körtánca,
csatazaja: követendő példa nem lesz, akárki bármit tanít.
Ninive nihilbe kanyargó nyomvonalán haladjak vakon?
Orion párducát ne lássa templomi mennyezeten szemem?
Kairóban keressem, fekete gránitba vésve a titkot?
búgócsigát pörgessek megolvadt üveghegyen?
hiszem és vallom: közeli tájakon, a Kárpátok hó lepte
koszorúja övezte tündérkert szent földjén lelek csak
arra, mit porig rombolva se tűntethet el, skorpiók halálos
mérgét fröcsögve senki soha, mivel hogy égi igékben él.
Árpád-kori, turul vérből való szentek üzennek: Heródesek,
Júdások hadoszlopa veszik maholnap ködbe- Attila:
Atlasz, ki vállán tartva a földgolyót, Istennek ostora,
világnak jó pásztora, gátat vet a kozmopolita menetnek,
s láthat majd szájtátva Gólem és törpe idővel jó pár
csodát: angyali csillagot, Szent Koronát, Fehérvár aranyló
Naptemplomában, mely régi (égi) fényében ragyogva újra
jó kedvre deríti fent, a hetedik mennyben a Teremtőt megint.