Friedrich Klára
Újabb adatok a két „K” használatához
A két „K” betű használatára vonatkozó, bonyolult és a gyermekek által nehezen elsajátítható szabályokat 1999-ben vetettem össze először a k és jeleket tartalmazó rovásemlékekkel. Ennek a vizsgálódásnak az eredménye a Kárpát-medencei birtoklevelünk a rovásírás című, Szakács Gáborral közösen írt könyvben olvasható.
A szabályok a k és jelek használatát vagy a szóban elfoglalt helyük (elején, végén, benne) vagy a magánhangzók hangrendje szerint határozták meg. Mély hangrendűek az Á, A, O, Ó, U, Ú – ezekhez társítják a jelet. Magas hangrendűek az E, É, I, Í, Ö, Ő, Ü, Ű – ezekhez utalják a k betűt.
Írásomban a k- t betűnek, míg a -t jelnek nevezem, mivel több, mint egyetlen hangot jelölő betű. A „K”-t tartalmazó rovásemlékek vizsgálata során ugyanis az a meggyőződés alakult ki bennem, hogy a jel a többes számra utal. Ezt most még nem tudom meggyőzően bizonyítani, ehhez további kutatás szükséges.
A hangrendi szabályok nem adnak választ arra, hogy melyik „K”-t használjuk mássalhangzók mellett vagy között és vegyes hangrendű szavainkban, vagy egyáltalán miért van szükség két különböző „K”-ra a magyar nyelvünk hangjainak tökéletesen és hiánytalanul megfelelő, szkíta-hun-avar őseinktől örökölt betűsorban.
Itt most néhány újabb adattal szeretném megerősíteni azt, hogy régi rovóink nem a magánhangzók hangrendje, vagy a szóban elfoglalt helyük szerint alkalmazták a k-t és a -t. Hogy mi szerint, azt csak az Öregisten tudja, ezért úgy gondolom, hogy tisztességesebb a rovásírást megtanulni vágyókkal szemben, ha ezt elismerjük, mint ha rovásemlékekkel nem igazolható szabályokat gyártunk és egyúttal megalkotjuk e szabályok alóli kivételek hihetetlen mennyiségű szabályait is.
· Az öt évvel ezelőtti adatok kiegészítését a Marsigli olasz hadmérnök által lemásolt Árpád-kori botnaptárral kezdem, ami terjedelménél fogva legalkalmasabb az értelmetlen szabályok cáfolatára. 31 szóban tartalmaz „K” betűt. A mély hangrendűnek nevezett jel csupán két alkalommal fordul elő, mind a kétszer a Jakab névben, május 1-én és július 25-én. Az egyházi naptárakban láthatjuk, hogy a fiatalabb Jakab apostol névünnepe május 3-ra került az idők folyamán, az idősebb Jakab apostol pedig megőrizte helyét. A 29 k betű megoszlása a következő:
3 szóban mély magánhangzó után, vagy között: apostolok, Domokos, Lukács.
5 szóban mély magánhangzó előtt: Kolozs, Markos, Kus, Karácsony, Kána. 10 szóban magas magánhangzók mellett: Szentkereszt (négyszer),
Benedek (kétszer), tizenkét, (Apró) szentek, (Is)tennek.
8 vegyes hangrendű szóban: Küskarácsony, Piroska, Kalifás, király, Mikodémus, Jerikó, zsidónak, zsiboneusok.
3 szóban mássalhangzók mellett: Klára, Bereck, agyunk (adjunk).
Nem soroltam be a megfejtetlen KNTSA és NKOTKIRDOT szavakat, amelyekben szintén k betű van.
A megközelítőleg nyolcszáz évvel ezelőtt élt tudós pap ősünk, a botnaptár rovója, tehát nem alkalmazta a hangrendi illeszkedés szabályát. A k betűt, mind a magas, mind a mély, mind a vegyes hangrendű szavakban használta.
· A XIII. századi, alsószentmihályi templom szövegrészletében a MÁRK mélyhangrendű szó végén is k betű áll.
· A székelydályai, XIV. századi református templom felirata több k betűt tartalmaz. (Turán 2001. április-május, Libisch Győző írásában, Ráduly János rajza szerint.) A C-vel jelzett sorban a MIKO vegyes hangrendű szövegrészletben is látható.
· A székelyderzsi, XV. századi unitárius templom feliratának megfejtése Csallány Dezső régész, múzeumigazgató szerint: MIKLÓS KÁNTOR PAP ATYA. A MIKLÓS szóban a magas hangrendű „i” mellett, a KÁNTOR szóban a mélyhangrendű Á és az NT jel között, illetve azt keresztezve áll a k.
· És egy nagyszerű, ötletes összerovás, tamga, névjel, Kassai István építőmester jegye, a bártfai templomon 1464-ből. Nevének minden betűje visszakereshető a mutatós rajzon. Mély hangrendű szóban k betűt alkalmaz.
Kassai
István |
|
· A homoródkarácsonyfalvi unitárius templom 1495-ben elkészült tornyának rovásfeliratát is többen igyekeztek megfejteni. Ha Csallány Dezső olvasatát fogadjuk el, 1 szóközi, 3 szóvégi, mély magánhangzó mellett ál-ló k betűt találunk. Megfejtésének részletes leírása megtalálható Fehérné Walter Anna, Forrai Sándor, Ráduly János könyveiben.
A csíkszentmártoni római katolikus templom felirata 1501-ből és az 1515-ös Konstantinápolyi Felirat volt az a kettő, amelyeket az 1999-es tanulmányban úgy értékeltem, hogy megfelelnek a hangrendi szabályoknak. Ma már ezeket sem tudom egyértelműen idesorolni.
· Az 1501-es Csíkszentmártoni Feliratban Szabó Károly múlt században élt művelődéstörténész és bibliográfus, valamint Ráduly János kutató megfejtését fogadom el az első szót illetően, azaz URUNK-at az URNAK helyett. A rovásemlék URUNK, IRUNK (vagy IRNAK)és CSINÁLTÁK szavainak végén a jel, a KOVÁCS szó elején a k betű van. Az URUNK mély hangrendű szó megfelel a hangrendi szabálynak, de az IRUNK és a CSINÁLTÁK már vegyes hangrendű. A KOVÁCS ismét mély hangrendű, mégis a k betű került alkalmazásra. Tehát a rovó nem a hangrendi szabályt alkalmazta. Mind a három jelű szó többes számban van, míg a KOVÁCS egyes számban.
· Ugyanez tapasztalható a Konstantinápolyi Feliratban. Az IRTÁK és VÁRATTÁK szavak végén van a és mindkét szó többes számra utal. A KIRÁLY, KÖVETÉT, KETTŐ, ESZTENDEJIK, KETEJI, SZÉKELY, SZELIMBÖK szavakban a k betűt alkalmazza szó elején, végén, közepén is Keteji Székely Tamás, a felirat készítője. Érvelésem itt támadható, mert ezek a k betűk mind magas hangrendű szavakban vannak, kivéve a vegyes hangrendű KIRÁLY szót. Erre a rovásemlékünkre is érvényes, hogy a a szavak végén és többes számnál jelenik meg. Bár nem támadhatatlanul, de ez a két jelentős rovásemlék, a Csíkszentmártoni és a Konstantinápolyi legalább annyira alátámasztja az én feltételezésemet a többes számot jelentő szerepéről, mint a hangrendhez való alkalmazkodás szabályát.
· Az 1526-ban keletkezett Dálnoki Templomfelirat még megfejtetlen. Két sorban 15-20 betű helyezkedik el, az összerovások miatt ez pontosan nem meghatározható. Az alsó sorban két k betű van, az első a NOK szövegrészletben található, tehát mély magánhangzó után.
· Igen fontos adatot közöl Ferenczi Géza a Székely rovásírásos emlékek című könyvében (Erdélyi Gondolat Kiadó, 1997). Telegdi János 1598-ban kiadott tankönyvének két nagyenyedi másolatából mutat be részleteket. Az egyiket 1715-ben Borbereki István, a másikat 1736 és 1739 között Bod Péter református pap és író készítette. Érdekesség, hogy Telegdi János egyik mintaszava a két „K” használatához, az AKKOR, Borbereki Istvánnál két k-val, mint , a Sebestyén Gyula által közölt giesseni és Bod Péter másolatában pedig, mint AKOR, azaz jelenik meg. Igen megörültem, mert nyertem egy, sőt kettő mély hangrendű magánhangzók mellett is használt k betűt. Fontos lenne tudni, hogy „akkor” Telegdi János hogyan írta valójában?
· Miskolczi Csulyák Gáspár (XVII. század) emléksorában a mély hangrendű KORONÁJÁT szóban a k betűt használja.
· A jelet alkalmazták magas hangrendű szavakban is, pl. Komáromi Csipkés György 1 653-ból származó feljegyzésében a KEGYELME szóban. Bél Mátyás Miatyánk-jában háromszor fordul elő a NEKÜNK, valamint az ENGEDÜNK magas hangrendű szavakban. XVII-XVIII. században élt nagy tudósunk ő, aki tankönyvet is írt a rovásírásról és következetesen csak a szavak végén használta a jelet. A magas hangrendű KIK szót például így írta le:.
· A Túróci Fakönyv 127 nevet tartalmaz az 1391-es Túróc-vármegyei oklevéljegyzékből. Nyírfakéregre rovásírással írták. A jel a szavak végén található, hangrendtől függetlenül. A k betű a szavak elején, végén, és belül is megjelenik, magas és mély hangrendű magánhangzók mellett egyaránt.
· A lévai vár rovásírásos alaprajza 13. és 17. sz. között a KÖRNYÜLTES ma-gas hangrendű és a FALAKNÁL mély hangrendű szóban a k betűt, míg az ÁROK szóban a jelet tartalmazza.
· Petrovai János (XIX-XX. század) mély magánhangzók mellett is k betűt ír a KARJAIMAT, KOPTASSA, OKOSKODÁSSAL, KUTYA, AKÁRMIT és a FIRKÁLNAK szavakban. A jelet kizárólag a szavak végén használja.
· Csepregi Ferenc leletanyaga még megfejtetlenként szerepelt a „K”-ról szóló tanulmányom első változatában. Berkesi Gyula 1999 decemberében készítette el megfejtését, majd Marton Veronika A Somogyi rovástábla és a táltoskövek című könyvében jelent meg Veronikáé és az enyém 2001-ben. A XVI. századi palatábla, melyet szópéldái miatt joggal lehet tanító táblának is nevezni, nem igazolja a hangrendi szabályt.
1999-2000-ben 28 szöveg osztályozása a következő eredményt mutatta:
A hangrendi szabálynak megfelelt: 2 rovásemlék.
Mély magánhangzók után is használt k betűt: 12 rovásemlék. Nem használt jelet: 3 rovásemlék.
Szó végén előfordult jel: 12 rovásemlék.
Megfejtetlen: 5 rovásemlék.
A szöveg rövidsége miatt nem besorolható: 7 rovásemlék.
2004-ben a 28 szöveghez felvettem még hat emléket, a Székelydályai-, és a Homoródkarácsonyfalvi Templomfeliratokat, Kassai István mesterjegyét, Borbereki István másolatát Telegdi István tankönyvéről, a lévai vár alaprajzát és a Túróci Fakönyvet. Így, a már 32 rovásemlék újabb áttekintése alapján a következő eredmény született:
A hangrendi szabálynak megfelelt: 1 (!) rovásemlék (a Konstantinápolyi Felirat) Mély magánhangzók mellett is használ k betűt: 21 rovásemlék. Nem használ jelet: 3 rovásemlék.
Szó végén előfordul a jel: 16 rovásemlék.
Azok a rovásemlékek, melyek csak 1 K betűs szót tartalmaznak, nem perdöntőek ugyan, de mégis részletezem őket:
· A Vargyasi Keresztelőmedence (XIII. század) a magas hangrendű KÖVET szóban: k
· Az alsószentmihályi templomfelirat (XIII. század) a mély hangrendű MÁRK szóban: k
· Kassai István uram mesterjegye a vegyes hangrendű KASSAI szóban: k
· Az ÉnlakaiTemplomfelirat(1668) DIAKON vegyes hangrendű szóban
· Bod Péter emléksorában (1759) a magas hangrendű KÉSZITETTE szóban: k
Tehát 32 rovásírásos szövegből, amelyeknek döntő többsége XVIII. század előtti, csupán egy (!!!) felel meg a hangrendi szabálynak, a Konstatinápolyi Felirat. Nagyon jó kis felirat ez, hiszen ugyanakkor megfelel Sebestyén Gyula szabályának is, mely szerint a kizárólag a szó végi AK szótag jelölésére szolgál és igazolja az én elképzelésemet is, a jel többes számra utaló szerepéről.
Kár, hogy Keteji Székely Tamás ilyen rövid feliratot készített, mert az igazság csak hosszabb szövegből derülne ki.
A két K betű használatának kérdésére tehát rovásemlékeink nem adnak egyértelmű választ. Az a 21 rovásemlék viszont, amelyben mély hangrend mellett is található k betű, vagy azok, amelyekben magas hangrend mellett jelet alkalmaztak, kifejezetten cáfolják a hangrendi szabályt.
A vizsgált emlékekben a jelek száma 80 körüli, a k betűk száma 180-185 közötti. Egyes emlékek sérült állapota, vagy az összerovások kibogozhatatlansága miatt nem lehet pontosan megszámolni.
Elgondolkodtató a jel formája és a hangalakja közötti összefüggés: AK-asztó, KA-pocs, KA-mpó,… Ilyen a karácsonyfa díszek, a szaloncukor akasztója, ilyen kampón lógtak nagyanyám kamrájában az aszalásra szánt szőlőfürtök.
|
A két jel képi összefüggése is érd ekes |
Mivel nincs semmi alapunk arra, hogy bonyolult szabályokkal és a szabályok alóli még bonyolultabb kivételekkel nehezítsük a rovásírást megtanulni vágyók életét, ismételten javaslom, hogy a hétköznapi életben használjuk csak a k betűt, de ne feledjük a másikat sem, hanem a rovásemlékek minél alaposabb megismerésével, új emlékek felkutatásával, megfejtési kísérletekkel keressük a választ őseink írásának erre a megoldatlan rejtélyére.
Dicséretes, hogy a Tisza András-Kállay László által szerkesztett Írástudó című rovásírásos újság ennek az elvnek megfelelően készül.