dr.
Balogh Sándor: A Szent Korona az európai művészetben
Nagy Károly megkoronázása
Van két érdekes festmény Európában, amelyek nem csak kiegészítik egymást, hanem
történetük is igen érdekes. Bajorországi Lajost 1859-ben koronázták bajor
királlyá. Ő megbízta Friedrich Kaulbachnémet festőt, hogy készítsen egy
festményt Nagy Károly megkoronázásáról. Ezt a festményt a saját
megkoronázását ábrázoló festménnyel szemben szándékozott elhelyezni. Nagy Károly
volt a Szent Német-római Birodalom első császára, Európa atyja. A megbízás
lényege az volt, hogy kidomborítsa Nagy Károly megkoronázásának jelentőségét és
nagyszerűségét. A művésznek meg kellett találnia azt a koronát, amely alkalmas
egy ilyen fontos, korszakalkotó esemény bemutatására. Bár létezik egy X.
századbeli korona, amely Nagy Károly koronája, avagy császári korona néven vált
ismertté, Kaulbach mégsem ezt használta, hanem inkább Szent István Szent
Koronáját választotta!
A kép ma is látható
jobb oldalon a bajor parlament, a Landtag előcsarnokában
(kép forrása: http://www.bayern.landtag.de/scripts/get_file.php?file=Begruessung_Englisch.pdf)
Nagy Károly
megkoronázása – a teljes festmény
(kép forrása:http://suzettenaples.hubpages.com/hub/The-Carolingian-Revival-and-Illuminated-Manuscripts)
Részlet a
festményből, amelyben külön kiemeltük a koronát
Artúr király halálos ágya
Ugyancsak a XIX. század közepén egy angol festő, Edward Burne-Jones (1833-1898)
mély kiábrándulást érzett a magas fokú műveltség, a keresztény erkölcs és
mindazon értékek hanyatlása miatt, amelyek a középkori Angliát jellemezték,
amelyek helyébe megjelentek a modern izmusok. Hiányérzetét egy festménybe
foglalta, amelynek témája Artúr király szellemének halála. Természetesen Artúr
király egy kitalált személy, aki az angol lovagok és Camelot jóságát és
nemességét jelképezi, abban a királyi udvarban, ahol az erény virágzott. A
festmény Artúr király utolsó éjszakáját ábrázolja. Halálos ágyán a fejénél egy
angyal ül, a koronája pedig az ágy előtt, a földön van. De Artúr királynak nem
volt valóságos koronája, amelyet meg lehetett volna festeni, ezért Burne-Jones
ugyanúgy, mint Kaulbach, meg kellett találja a megfelelő koronát. Az olvasóra
bízom annak eldöntését, hogy a véletlen műve volt-e, vagy valami más, hogy
Burne-Jones ahelyett, hogy valamelyik brit birodalmi vagy más koronát használt
volna, Artúr király mellé ugyanazt a koronát ábrázolta, amelyet Kaulbach
használt Nagy Károly megkoronázásához. Igen, Szent István Szent Koronája hever
Artúr király ágya előtt. Ekképp a Szent Korona és a két királyt ábrázoló kép a
középkori európai keresztény civilizáció kezdetét és végét jelképezi.
Burne-Jones, Artur
Király utolsó éjszakája (teljes kép)
(kép forrása:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Burne-Jones_Last_Sleep_of_Arthur_in_Avalon.jpg)
Burne-Jones, Artur
Király utolsó éjszakája (részlet)
Burne-Jones, Artur Király utolsó éjszakája (részlet,a Korona a
padlón)
Érdekes megjegyezni, hogy mindkét festmény nem csak olyan részletesen mutatja a
Koronát, hogy lehetetlen nem felismerni, hanem a részletek milyen pontosak.
Burne-Jones még a csüngőket is oda festi, pedig ebben a korban nem valószínű,
hogy fénykép állt volna rendelkezésükre, a Korona pedig lakat alatt volt elzárva.
A korabeli magyar ábrázolások is mind egyszerűsített formában ábrázolják a Szent
Koronát.
Copyright © 2013 info@eucharisztikuskongresszus.hu - Minden jog fenntartva / Design By Chris Creed