A horvát–szlovén származású kommunista diktátor a legborzalmasabb vérengzést éppen a sajátjain követte el a világháború végén
Ha van a 20. századnak szinte már valószerűtlenül ellentmondásos alakja, a lehető legszélsőségesebb megítélést kiváltó, halála után évtizedekkel is kitartóan áldott vagy átkozott figurája – az Tito marsall. Hatalomra jutásakor sokkal több ártatlan magyart gyilkoltatott meg, mint Kádár János – halálakor mégis valószínűleg lényegesen népszerűbb volt a délvidéki magyarság körében, mint Kádár az anyaországban.
Az egykori délszláv
államtákolmány összes nemzetisége közül talán a délvidéki magyarság az, amely a
legerősebben érezhette a saját bőrén a második Jugoszláviának és vezetőjének
történelmi vargabetűit. Josip Brozról kevesen tudják, vagy legalábbis kevesekben
tudatosult, hogy bizony a magyar Szent Korona országainak határán belül, a
szlovén (akkor krajnai) határhoz közeli Kumrovec faluban látta meg a napvilágot
1892-ben horvát apa és szlovén anya gyermekeként. A magyarsággal azonban nem sok
kapcsolata lehetett, mivel ifjú éveit horvát, majd szlovén környezetben
töltötte, s az idegen nyelvek közül is csak a németet sajátította el. A széles
körű önrendelkezéssel bíró Horvátországban hivatalos ügyeinek intézéséhez sem
kellett magyarul megszólalnia.
Tovább a lenini úton
A vegyes házasságból született fiatal Broz viszonyát a nemzeti kérdéshez hosszú
évtizedeken át meglehetős ellentmondásosság jellemezte. Azt nagy
magabiztossággal kijelenthetjük, hogy ez a téma világnézetének alakulásában
egész élete során nem jutott meghatározó szerephez. Az már fiatal
munkásmozgalmár korában tudatosult benne, hogy az első világháborút követő
békerendszer részeként létrehozott Szerb–Horvát–Szlovén Királyságban, majd
Jugoszláviában az élet minden területére rátelepedő szerb túlsúly súlyos
feszültségeket teremtett. Olyan konfliktusokat, amelyek egyrészt már a
kezdetektől szétrobbanással fenyegették a délszláv államot, másrészt néhány
esztendő alatt szinte teljesen háttérbe szorították az 1920-ban még aránylag
erős kommunista párt osztályharcos üzeneteit. A világháborús hadifogságból
eredő oroszországi leninista „továbbképzés” és számos délszláv börtön megjárta
után 1937-re a jugoszláv szélsőbal vezetőjévé avanzsált – s ekkor már a „Tito”
álnevet használó – ambiciózus fiatalembernek tehát más európai elvtársaival
szemben kénytelen-kelletlen muszáj volt szembenéznie az „idejét múlt”,
„meghaladott” nemzeti érzelmek okozta bonyodalmakkal is. Egy időben még az is
felmerült benne, hogy követve a jugoszláv államot „versailles-i tákolmánynak”
minősítő lenini gondolatot, támogatja a különböző, távolról sem marxista ideálok
alapján szerveződő szakadár mozgalmakat. Ám a horvát függetlenségiekkel való
együttműködés tiszavirág-életűnek bizonyult – s ennek nyomán Titóban
megizmosodott az egységes, de egyenrangú népek alkotta délszláv államban
megvalósítandó bolsevizmus elképzelése.
Az 1941 áprilisában
bekövetkező német megszállás elleni küzdelmet is ennek jegyében szervezte.
Valószínűleg elsősorban e föderatív elképzelésnek (s jóval kevésbé sztálinista
ideológiájának) köszönhette, hogy néhány év alatt a függetlenségi háború
legelismertebb vezetője lett. Katonáinak túlnyomó része azonban a szerbek közül
került ki, s bár ez nem gátolta meg az ellenállás „jobbszárnyát” jelentő
csetnikekkel való véres leszámolásban, a győzelmet követő megtorlás fő
csapásirányát eleve kijelölte.
Terror és „konszolidáció”
Számarányához képest – a szinte teljesen elpusztított németséget leszámítva –
minden bizonnyal a délvidéki magyarság szenvedte el a legbrutálisabb terrort.
Tito 1944. október 17-én a Bánátban, Bácskában és Baranyában szigorú katonai
közigazgatást rendelt el, amelynek tényleges vezetése lényegében a rettegett
Népvédelmi Osztály (OZNA) kezében volt. A hivatalos szóhasználatban „háborús
bűnösök felelősségre vonásának”, illetve a későbbiekben is legfeljebb csak az
1942. januári „magyar háborús bűncselekményekre adott válaszként” emlegetett
vérengzéssorozatnak a legszerényebb komolyan vehető becslések szerint is 20
ezer, de valószínűleg ennél több, egyes kutatások szerint akár 50 ezer magyar
áldozata volt. Mindössze 899 kivégzés történt a szabályos eljárásnak legalább a
látszatával – a többi közönséges gyilkosságnak tekinthető, sokszor kifejezetten
bestiális kegyetlenséggel (kettéfűrészeléssel, lefejezéssel, élve eltemetéssel)
kivitelezve. Három falu – Csúrog, Zsablya és Mozsor – teljes férfilakosságát
kivégezték, a nőket és gyerekeket (hivatalosan is „kollektíve háborús bűnösökké”
nyilvánítva) pedig a hírhedt járeki haláltáborba hurcolták, ahol több mint
180-an vesztették életüket az embertelen bánásmód miatt.
A példátlan terrorhullám levonulása után a történelem egyik legbizarrabb
„konszolidációja” vette kezdetét. A jugoszláv vérengzés áldozatait a mai napig
nem rehabilitálták, a titói korszakban pedig az 1944–45-ös események (akárcsak
az anyaországban ’56) az egyik leggondosabban őrzött tabunak számítottak. Ám a
szovjet tömbből kiközösített, éveken át inváziótól rettegő Tito úgy érezte, a
puszta rettegés által összetartott soknemzetiségű állama minden népének
lojalitására szüksége lehet. Különösen érzékeny kérdésnek számított a délvidéki
magyarság helyzete, hiszen a legvadabb Jugoszlávia-ellenes uszítás talán
Magyarországon zajlott ebben az időben.
1948-ban a magyar közösség fényes külsőségek közepette ünnepelhette meg a
szabadságharc centenáriumát – persze ennek feltétele az volt, hogy Titót Petőfi
és Kossuth örökösének kellett kikiáltaniuk. A mindennapos nemzetiségi terror
enyhült, majd az ötvenes évek elejére lényegében meg is szűnt. A decentralizáció
csúcspontjaként 1974-ben Vajdaság néven széles körű – de véletlenül sem magyar
nemzetiségi alapokon nyugvó – autonómiával bíró tartományt hoztak létre.
Sok magyar is megsiratta
A Tito vezette kommunista állam fő jelszava a megtorlás helyett a „testvériség
és egység lett”, a háborús szembenállást őrző, a társadalmat bűnösökre és
ellenállókra felosztó retorikát felváltotta a „jugoszlávizmus” fából gyúrt
vaskarika jellegű ideológiája. Ennek lényegét tulajdonképpen a „proletár
internacionalizmus” és a liberális ihletettségű kozmopolitizmus sajátos,
belgrádi szellemi vegykonyhákban kevert elegye jelentette. Az aczélinál is
számos tekintetben rafináltabb jugoszláv kultúrpolitika a 60–70-es évek lázadó
fiatal értelmiségének az elvont és elaggottnak tűnő marxista ideológia helyett a
hagyományok, tradíciók és konvenciók, a többi közt a nemzeti kötöttségek
„szorításából” kiutat hirdető nyugati anarcho-liberális irányzatok szabad, sőt
támogatott követését kínálta. Így sikerült kifejezetten modernnek tűnő, a szó
’68-as értelmében vett „forradalmi és haladó” mázzal leönteni – saját
identitásuk megtagadását. Ezzel párhuzamosan a túlságosan „reakciósnak és
maradinak” (és persze kimondatlanul: magyarnak) ítélt Szabadkáról fokozatosan a
szerb többségűvé tett Újvidékre helyezték át a Délvidék kulturális súlypontját.
A délvidéki magyarság esetében az egységes nemzettesttől való elkülönülés
irányába hatott az anyaországinál lényegesen magasabb életszínvonal keltette –
és persze felülről hathatósan biztatott – büszkeség a „jugoszláv modellre”,
amely sajnos nem egyszer a magyarországi „szegény rokonok” iránti megvetéssel
párosult.
A határ másik oldalán ugyanakkor érezhetően csökkent a csodálattal vegyes
irigységgel szemlélt „jugós magyarok” iránti szolidaritás, nemzetiségi
problémáikról nemcsak a hatalom, de a közvélemény nagy része sem vett tudomást.
Tito 1980 májusában bekövetkezett halálakor a „Marsallt” sok délvidéki magyar
őszintén megsiratta. Addigra már széles körben hatott a „forradalmi modernitás”,
a „jugoszlávizmus” és mindenekelőtt a békés gyarapodás lehetőségének elegyeként
megalkotott szérum, mely évtizedekre elaltatta a magyarság egészséges önvédelmi
reflexeit. A Tito halála után nyolc–tíz esztendővel elkezdődő erőszakos
események, a délszláv háborúk pokla mutatta csak meg, mi kelt ki az 1944 véres
őszén elvetett magvakból.
Népirtások Tito
Jugoszláviájában
A horvát–szlovén származású „marsall” a legborzalmasabb vérengzést sajátjain
követte el. 1945 májusában – miután a nyugatra menekülteket a szövetségesek
kiadták a partizánoknak – a Bleiburg, Pesnica és Slivnica közelében végrehajtott
mészárlások során legkevesebb 90 ezer, de egyes becslések szerint akár 200 ezer
embert is meggyilkolhattak. A háború idején a Harmadik Birodalomhoz csatolt
Szlovénia nemzeti ellenállásának koncentrációs táborokból szabadult vezetőit
pedig 1946-ban nagyszabású kirakatper során állította félre az útból. Még
borzalmasabb sors jutott a délvidéki németségnek, amelyet lényegében teljesen
elpusztítottak. A gádori, szávaszentdemeteri, rezsőházai és járeki koncetrációs
táborokban legkevesebb 70 ezer ember pusztult el – javarészt bácskai és bánáti
svábok. (MH)
(MHO) Balogh Gábor