|
Práczki István
VÖRÖS VIHAR THÉBA FELETT
Királysírt utoljára egy
Karol Michailovszky nevű lengyel kutató talált, 1964-ben
A hazai sajtó új
ellenszenzációját a Magyar Hírlap július 16-i számában így fogalmazta
meg: Nem királysírt fedeztek fel a magyarok Egyiptomban? A cím kissé
meglepett és azonnal két kérdés ötlött az agyamba. Először az, hogy a
kérdőjel helyett miért nem használtak felkiáltó jelet. A másik pedig az,
hogy vajon a román sajtó tudta volna-e másként fogalmazni ugyanezt? Igen,
a fenti cikkből és a vezényszóra beinduló ellentámadásból egyértelműen
megtudhattuk, hogy a magyarokkal ismét baj van. Hogy miért is volna baj,
azt csak a thébai templom körüli események ismeretében ítélhetjük csak
meg. Foglaljuk tehát össze, mi is történt Thébában?
|
A HÉT c. műsor 2001. november 25-i adása |
Egy fiatal magyar, aki egyébként
nem régész, hanem egyiptológus, Vörös Győző névre hallgat -
Kákossy-tanítvány - engedélyt kapott az egyiptomi kormánytól, hogy a
Királyok Völgyében feltáró munkát végezzen az úgynevezett Thot-hegyen.
Ezt a munkát 1995 őszétől 1997 tavaszáig el is végezték. Montuhotep
fáraó 4000 éves téglatemplomát tárták fel, természetesen csapatmunkában,
ahol a régész Pudleiner Rezső és a csapat többi tagja is jelentős
szerepet kapott. A kutatás vezetője az elvégzett munkáról 1997 őszén az
Egyptien Archeology című londoni szaklapban számolt be.
Az elmúlt év januárjában azonban valami rendkívüli történt Thébában.
Vörös Győző kiváló szakmai érzékkel észrevette, hogy a Thot-hegy
tulajdonképpen egy természetes piramis és kikövetkeztette, hogy abban (az
eddigi gyakorlat szerint) fáraósírnak is kellene lennie. Hamarosan meg
is találta a bejáratot egy 35 méter magas sziklafalon. Amikor oda
feljutottak láthatták, tapasztalták, hogy hatalmas föld alatti termek
vannak belül, egy hatalmas, teljesen kifosztott szarkofággal. A rablók a
sziklasírt már régen kisöpörték, így értékes objektumokat és szokásos
egyiptológiai leleteket ott nem találtak. Tekintettel azonban arra, hogy
Vörös Győző engedélye nem erre a területre szólt, szervezett és feltáró
kutatást itt nem végezhetett, kénytelen volt azzal megelégedni, hogy
bejárták és lefényképezték a termeket. Az egyik helyiségben nagy
örömükre egy Kopt-szentélyt fedeztek fel, a falon egy ember nagyságú
Pantokrátor-képpel,
melyet a fiatal tudós időközben megjelent Templom Théba koronáján
című könyvében színes képpel be is mutatott.
A fiatal magyar a fenti címen írt könyvében beszámolt a kinti munkáról,
Montuhotep Szenhkáré templomáról és a sziklasírról, melyről
feltételezhető, hogy a templomtulajdonos fáraó sírja lehetett.
Ugyanakkor beszámolt a Pantokrátor-képről, mellyel kapcsolatban - igen
helyesen - összefüggést látott Boldog Özséb fehércsuhás pilisi
pálosaival.
Eddig a tények, s a velük kapcsolatos hírek megmozgatták az ország
közvéleményét, amely az elmúlt években egyre kiéhezettebben fordul az
ősi múltunk és őstörténelmünk felé. Megmozgatták azonban a politikát is,
hiszen Orbán Viktor fogadta a fiatal tudóst, és megígérte az új kormány
támogatását tevékenysége folytatására. Megmozdult a hazai média is és
örömmel mutatta be - szokásos, bár lelkendező és szenzációt tálaló
felvezetésben a valóban jelentős munka eredményeit. Ezek következtében
Vörös Győző sztár lett, magyarul: a nemzet észrevette, hogy van közünk
az egyiptológiához és Egyiptomhoz, sőt örömmel vette tudomásul, hogy az
áttörést a fiatalok vitték végbe.
És végül megmozdult a szakma is, amelynek mindez nagyon nem tetszett.
Megszólaltak a szakmai nagyok, akik addig észre sem vették Vörös Győző
munkáját, és még az akadémiai sajtótájékoztatóra sem figyeltek oda. A
fiatal csapat nagy sikere miatt azonban azonnal reagálni kellett, és az
eddig semleges nagyok egyszerre csak ágyúval kezdtek tüzelni a fiatal
tudósra.
Szemére hányták, hogy királysír felfedezéséről beszél, holott nincsenek
bizonyítékai. Szemére hányták, hogy - komoly eredmény nélkül - hatalmas
felhajtást csinált maga körül. Továbbá azt, hogy kisajátította magának a
fentebb még nem létezőnek minősített eredményeket, és munkatársait,
nevezetesen Pudleiner Rezső régészt kirekesztette a sikerből.
Maga a szakma nagyfőnöke, Szabó Miklós professzor, az Akadémia régészeti
bizottságának vezetője is nyilatkozott. Közölte a lelkendező
társadalommal, hogy az a bizonyos Vörös Győző nevű magyar egy uzurpátor,
azaz bitorló. De egyébként sem régész - ilyen végzettsége nincs -, hanem
csak egy mezítlábas egyiptológus. Ennek a hivatalos szakvéleménynek az
alapján a nagyérdemű közönség most már hiteles forrásból is megtudhatta,
hogy Vörös Győző tulajdonképpen nem más, mint egy szélhámos, aki
királysír-feltalálónak adja ki magát, pedig legjobb esésben is csak
mázlista, amúgy pedig tiszteletlen kezdőnek tekinthető.
|
A kőtorony napjainkban a feltárások helyszínén |
Nyilatkozott Kákosy professzor is,
aki szakmailag megalapozatlannak és etikátlannak minősített a Vörös
Győző-i hencegést. Ez a vélemény meglepő, mivel Vörös Győző könyvének
éppen ő volt a lektora. Ha Kákosy prof. úr eredménytelennek és
fennhéjázónak találta a Templom Théba koronáján című könyvet, akkor
bőven lett volna ideje és módja kételyeit először a tanítványának, majd
a nyilvánosságnak is elmondani. Ugyanez a véleményem egyébként Pudleiner
Rezső régészről is, aki a csapat második embere volt, és minden
lehetősége meglett volna, hogy szakmai vonalon leleplezze a
hamisításokat.
Ez a felismerés érdekes módon csak akkor érett publikálásra alkalmas
szakvéleménnyé, amikor egy láthatatlan karmester beintett, és a szakma,
valamint a liberális média "felfedezte", hogy súlyos professzionális és
etikai hibák, sőt mulasztások terhelik Vörös Győzőt.
Ha egy verébre a szakma ágyúval kezd lődözni, annak fontos okának kell
lennie. Az okok többnyire háromfélék lehetnek: emberi, szakmai és
politikai okok. Úgy ítélem meg, hogy jelen esetben a szakmai és emberi
okok összevágnak, ezt szakmai féltékenységnek nevezik. Honnan veszi
magának a bátorságot egy szakmai senki (Szabó prof. szerint bitorló),
hogy régészeti diploma nélkül, alig 25 évesen megtaláljon egy
királysírnak is valószínűsíthető fáraósírt. Azt ugyanis utoljára egy
Karol Michailovszky nevű lengyel kutató talált, 1964-ben. ( III.
Thutmosis fáraó halotti templomát.) Castiglione László(1964), Kákosy
László (1983) és az úgynevezett Ramesszida-program óta senki sem ért el
Egyiptomban számottevő eredményt. A szakma érzékenysége és féltékenysége
tehát alapvetően érthető.
De a felfedezés óta már másfél esztendő telt el. Vajon miért nem tudott
róla a szakma? Netán senkit sem érdekeltek az ott történtek? Ugyanis az
elmúlt években elég sokan jártak náluk.
Úgy tűnt, hogy mindent ismernek, hisz a szakma, a média és közéleti
személyiségek sorra látogatták a Vörös-team-et, de eddig senkinek sem
szakmai, sem emberi ellenvetése nem volt velük szemben. A szakma
felháborodása tehát indokolatlannak látszik, arról nem is beszélve, hogy
nevetséges az a feltételezés, miszerint Vörös Győző reklámkampányt
szervezett volna maga körül. Netán a magas kutatói fizetésből? Aztán
éppen itt, Magyarországon, ahol a média a liberálisok zsebében van, akik
zsigerből utasítanak vissza mindent, ami magyarnak tűnik?
Nem, a média logikusan viselkedett, mert a szenzáció - amit részben ők
maguk keltettek - a lapok érdeke. De talán a kormányváltás és az Orbáni
gesztus is belejátszott ebbe, így nincs benne semmi rendkívüli. Ami
viszont nagyon is elgondolkoztató: az a hirtelen össztűz, amit a
jelenleg külföldön lévő ifjú tudósra zúdítottak, ahelyett hogy előbb egy
hazai szakmai fórumon vitatták volna meg, hogy történt-e
szakszerűtlenség vagy éppen bitorlás, hisz ez már súlyos vád, amit
bizonyítani kellene.
Az
a véleményem, hogy itt másról, sokkal többről van szó. Egy látszólag
véletlen dologról, a Pantokrátor-képről, melyet Vörös Győző bemutatott,
és amellyel kapcsolatban az is kiderül, hogy megtalálási helye
valószínűleg egy proto-keresztény templom, mely mintegy 1600 éves lehet,
így a benne lévő feliratok és képek is ebből a korból valók. Kiderült
közben az is, hogy ezek a ma koptnak mondott keresztényeket akkor
anakorétáknak nevezték, akik - számtalan vélemény szerint - az eredeti
Krisztus-hit követői voltak. Ezeknek a vezetője volt (állítólag) az a
thébai Szent Pál, aki az ottani fehér-szerzetesek rendjét megalapította.
Aligha véletlen viszont az, hogy a fehér csuhás magyar Pálos rend
megalapítója, Boldog Özséb éppen róla nevezte el a magyar pálos (pilisi)
rendet.
Az egyiptomi fehér szerzetesrend is pálos rend volt, csak hát ott őket
Bálosnak (Pálosnak), vagy Pilisi-nek (Philistin-nek) nevezték. És ne
feledjük, hogy Árpád fővárosa a Pilisben volt, valamint azt sem, hogy
Árpád papsága és szolgálattevő udvari törzse a Pilisiek (a Pálos-Bálosok)
voltak. Ezt bizonyítja az a történelmi tény, hogy a kicsinyke Pilis
megye volt az ország első megyéje, míg csak a keresztény vallás fel nem
oszlatta, és a fővárost el nem vitték erről a tájról.
Az egyiptomi anakorétákat másként manicheusoknak nevezték. Ők ugyanis a
Mani-kus vallásnak, az egyistenhitnek a képviselői voltak, akik az
Apa-Anya-Fiú háromszentségét hirdették. Tagadták viszont a római
zsidó-keresztény egyház paulinus tanait és az ősi napisteni erkölcsöket
vallották. Éppen ezért eretneknek minősültek, akiket a katolikus egyház
V. századi győzelme után Ázsia- és Európa-szerte üldöztek és gyilkoltak.
Ez volt az oka annak, hogy Egyiptomban is a föld alá kényszerültek. (Ne
feledjük, hogy ez idő tájt égettek fel az ősi könyvtárakat, így az
alexandriait is, hogy megsemmisítsék az ősi napisteni vallási iratokat,
és a Krisztus tevékenységével kapcsolatos egyiptomi és arameus
okmányokat.)
Tulajdonképpen
itt jutottunk el a lényeghez. A feltételezhető királysír egyik termében
volt ezeknek az első Krisztus-hitűeknek az egyik temploma. Ebben a
templomban szerepel egy rendkívül fontos jelkép, a Pantokrátor-kép, ami
tulajdonképpen Krisztus-Istent jeleníti meg, nevezetesen a partus-avar
keleti ornamentikával. Ennek a thébai Pantokátornak azonban van egy nagy
baja: azonos a magyar korona felső Isten-Pantokrátorával. Mindketten egy
díszes trónuson ülnek, egyazon kultikus pózban. Jobb kezüket parthus
módra üdvözlésre emelik, bal kezükkel a Könyvet (a Törvénytáblát)
tartják. Fejük körül glória látható, melynek egyaránt három belső
sugárnyalábja van.
Az istenalaktól jobbra és balra a Napnak és a Holdnak az ábrája van, ami
az Őstérnek, a Csillagrendszernek az uralmát jelenti. (A magyar korona
Krisztus-Pantokrátorának a glóriájában csak két sugárnyaláb van, és más
a feliratos ábra. Mindezek szinte kísérteties pontossággal egyeznek meg
egy állítólag 600 éves intervallum ellenére.) A thébai Pantokrátort
ugyanakkor egy körlánc veszi körbe és a főalak alatt két egyenlő karú
kereszt látható.
Ez az egyiptomi Pantokrátor óriási felfedezés. Ennek léte nemcsak azt
jelenti, hogy a kereszténység első 400 éve másként alakult, mint azt ma
tanítják, hanem az úgynevezett proto-keresztény vallások szerepének
átértékelése is szükségessé válik. A thébai Pantokrátor semmiképpen sem
"keresztény" Pantokrátor. Sokkal inkább "körösteni", vagyis Kör-isteni
Atya, a Nap és Hold főistene a neve. (A keresztény szó akkor nem
létezett, illetve nem is létezhetett, mert a kereszténység nem a
kereszttől kapta a nevét, hiszen ez csak a 400-as években jelent meg
mint jelkép. A Kriszt-nek vagy Christ-nek nevezett Krisztus Kör-istent
jelent, akárcsak a Christien-nek, Kristian-nak írt nevek, melyek az ősi
magyar nyelven Kör-istent jelentenek.)
Ez az aligha vitathatóan 1600 éves Pantokrátor van jelen a magyar
koronán, melyet ma pápai koronának tanítanak, s a koráról éppen
napjainkban folyik éles vita. Csomor Lajos és Pap Gábor ugyanis egységes
avar koronáról beszélnek, ami azt jelenti, hogy Árpád előtti korban
készült, tehát minimálisan is a VIII. században, de inkább előtte. A
hivatalos és akadémikus tudomány ezt kétségbe vonja, és azt bizonygatja,
hogy a korona maximum az 1200-as években készülhetett. Sőt azt is
sugallják, hogy a mai formáját II.József korában hamisították össze,
amiben lehet igazság, ami a hamisításokat illeti.
A Vörös Győző-i "világbotrány" azonban összedönti ezeket a magyarellenes
hamisításokat és torzításokat. Meg kell ugyanis válaszolni az
alapkérdést: mit keres egy anakoréta-manicheus Atyaisten-Pantokrátor (nem
Jézus az, mert a nap és hold a főistent jelenti) a magyar koronán, vagy
ha fordítva teszem fel a kérdést: Mi köze van az avar-hun-magyar
koronának Egyiptomhoz?
A válasz erre a második kérdésre is nagyon kellemetlen, mert azt kell
mondani, hogy: sok.
Badiny Jós Ferenc és mások is arról beszélnek, hogy a Kárpát-medencében
méheknek nevezett nép élt valaha. Badiny Jós Ferenc prof. ezt a mah-gar
névvel indokolja. Az egyiptomi fáraók és istenek mézeskas alakú koronát
viseltek, melyet kétoldalt méhszárnyak vesznek körül, és belőle egy
kunkor, a méh csápja emelkedett ki.
Mindennek felvetése azonban pontosan úgy tilos, mint a sumér-magyar
kapcsolatok létezése, és a róla való beszélgetés is, akadémikus körökben.
Az egyiptomi kapcsolat felvetése pedig már ennél is nagyobb bűn. Vörös
Győző a szó szoros értelmében a méhkasba nyúlt, mert az ősegyiptomi
igazság egy szeletét tette le a közvélemény asztalára.
Kapcsolódó
oldalak:
(
Szerk. megj.: A képekkel utólag egészítettük ki a cikket, az
eredetiben azok nem szerepeltek. )
|
|